9 Temmuz 2010 Cuma

Polonya İzlenim Raporu

2010 yılı bahar döneminde Erasmus ögrencisi olarak eğitimime Polonya’da Warsaw University of Technology üniversitesinde devam ettim. Bu raporda size izlenimlerimden bahsetmek istiyorum.
Üniversite, Polonya’nın baskenti olan Varsova’daydı. Gitmeden önce Varşova’nın sessiz ve hüzünlü bir sehir oldugunu duymustum. II. Dünya Savası’nda %70’i yerle bir edildigi için Polonyalılar zamanlarını sehri yeniden insa etmeye harcamıslar, karsımda çok modern bir kent bulmadım. Özellikle stanbul’dan sonra her yer insanın gözüne çok bos geliyor.

Yurt dısına çıkmadan önce Avrupa’nın pahalı oldugu düsüncesi hakimdi. Ancak Polonya’ya gidince gördüm ki Varsova –ki Polonyalılara göre Polonya’nın en pahalı kenti- İstanbul’dan çok daha ucuz. Warsaw University of Technology, Polonya’nın en iyi teknik üniversitesi. Mühendislik alanında okumak isteyenlerin ilk tercihi. Okulun dili hem ngilizce hem de Lehçe. ngilizce okuyanlar Exchange ögrencileri, erasmus ögrencileri, Polonyalı ögrenciler ve diger ülkelerden gelen tam zamanlı ögrenciler.

Kampus biraz dagınık bizim fakültemiz Main Building’e yakındı. Her fakültenin kendine ait bir agı, kütüphanesi ve binası var. nternet gayet hızlıydı. Bize verdikleri kullanıcı adı ve sifresi ile baglantı saglayabiliyorduk. Notlarımızı görüntüledigimiz, dersler hakkında bilgi aldıgımız bir sistem vardı. Kendi bölümümden örnek vermek gerekirse Yıldız Teknik Üniversitesi Bilgisayar Mühendisligi bölümünde hocalarla ve derslerle ilgili bilgilere bölümümüzün sayfasından ulasabiliyoruz. Ancak Warsaw University of Technology’de herkesin kendine ait bir sayfası var. Kullanıcı adınızla ve sifrenizle sisteme giris yapıyorsunuz. Aldıgınız derslerin yer aldıgı sayfa karsınıza çıkıyor. Ders hakkındaki bilgilere, notlarınıza bu sayfadan ulasabiliyorsunuz. Dersin hocasına göre vize sayısı degisiyor. Ama her dersin finali var. Hatta her dersin 2 finali var. Eger ilk finaliniz iyi geçerse 2. finale girmeden notunuzu alıyorsunuz, 2. final daha çok kurtarma gibi.
Sınıflar maksimum 25 kisilik. Dersler lecture, tutoriol ve varsa lab. Olarak isleniyor. Lecture da hoca ders anlatıyor. Tutoriol da örnek çözüyoruz. Derse devam zorunlu degil ama tahtaya kalktıgınızda ya da zaman zaman derse geldiginizde hoca ek puan veriyor. Sürekli ödevler var o açıdan düsünülünce bize göre daha zorlayıcı bir sistemleri var. Ve örnek çözme ve ders anlatma kısmını ayırmaları bence çok yararlı.
Okulun dilinin aynı zamanda ngilizce olması benim için çok yararlı oldu. Hocalarımız ve sınıftaki arkadaslarımız iyi düzeyde ngilizce konusuyorlardı. Bu da ngilizcemi gelistirmeme katkı sagladı. Yabancı ögrenciler için açılan Lehçe dersinden de aldım. Lehçe çok zor bir dil, çok da az olsa bir seyler ögrendim. Özellikle son zamanlarda markette, yurtta biraz anlamaya basladım söylenenleri. Bu arada Polonya’da gençler dısında ngilizce konusan birini bulmak çok zor. Dil oldukça büyük bir problem.
Okulun harika bir ESN klubu var. Erasmus sürecimizi harika kıldırlar. Okulun ilk 2 haftası her gün bir etkinlik vardı, oyunlar oynadık, geziler yaptık ve her aksam partiye gittik. Sonrasında da hem Polonya için de hem de yakındaki ülkelere – Slovakya ve Avusturya’yageziler düzenlendi. Erasmus ögrencileriyle kaynasmamızı sagladılar.
Kalacagımız yurdu da ESN ayarlamıstı. Kaldıgım yurt gerçekten çok kötüydü. Ayda yaklasık 150 tl veriyorduk. Mutfak, banyo, tuvalet katta ortaktı. Odalar 2 kisilikti, buzdolabı vardı. stanbul’da YTÜ’nün yurdunda kalıyordum ve Varsova’da yurdumu ilk gördügüm an benim için tam bir hayal kırıklıgıydı. Çünkü YTÜ’nün yurdunu aratır nitelikteydi. Esyalar eskiydi, kirliydi, ortak alanlar da çok ama çok kirliydi. Ancak kaldıgım yurtta pek çok Erasmus ögrencisi kalıyordu ve bu da kaynasmamızı saglayan etkenlerden biriydi.
Gece hayatından hoslanıyorsanız Polonya inanılmaz uygun bir yer olur sizin için Ögrencilerin gittigi klupler var içeriye girerken yaklasık 5 tl veriyorsunuz gece 1’e kadar sınırız bira içebiliyorsunuz.
Diger yandan Varsova’ya gelmeden önce mentorumuzle iletisime geçmistik. ESN tarafından görevlendirilen bu kisi, size özellikle ilk zamanlarda çok yardımcı oluyor. Havalimanından karsılamak, yurda yerlestirmek, ders kayıtları vs. gibi.
Polonya, teknoloji olarak belki Türkiye’nin gerisinde bile olabilir ama her seyden önce bir Avrupa kenti. En basitinden duraklarda otobüsün hangi duraklardan geçtigi ve saatleri yazıyor ve otobüs o saatinde duraga geliyor. Her yerde yaya geçidi ya da trafik ısıgı var. İlk gittigimde yaya geçidinden geçmeden önce gelen araba var mı diye bakıp arabanın geçmesini bekliyordum, araba da benim geçmemi bekliyordu. Zamanla alıstım tabi.
Türkiye’ye göre çok daha güvenli oldugu kesin, gecenin bir saatinde sokakta tek basınıza yürüyebilirsiniz. Diger yandan hiçbir alısveris merkezinde hiçbir havalimanının girisinde – Türkiye’dekinin tersine- detektörlerden geçmiyorsunuz. Polonya’da zengin ve fakir insan arasında büyük fark yok, kim zengin kim fakir anlasılmıyor.
Simdi geriye dönüp baktıgımda iyi ki Polonya’ya gitmisim diyorum Çünkü ucuz olması diger Avrupa ülkelerini de rahatlıkla gezmemi sagladı. Ayrıca konumu itibariyle Çek Cumhuriyeti, Slovakya gibi yakın ülkelere rahatlıkla gittik. Yukarıda da belirttigim gibi ESN etkinlikleriyle birbirimizle tanıstık, anlastık. Tek dezavantaj yemeklerdi. Lahanayı çok seviyorlar. Kebap çok ünlü mesela ve kebabın içine bile lahana koyuyorlar. Ayrıca çok domuz eti yiyorlar.
Sonuç olarak Erasmus sürecim tahmin ettigimden çok daha güzel geçti. Polonya’yı herkese tavsiye ederim.

5 yorum:

  1. çok güzel bir rapor olmuş başakcım.ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba.. Ben okan,bende yıldız teknik bilgisayar öğrencisiyim:) ve önmzdeki dönem polonyaya hatta aynı üniversiteye gitmeyi planlıyorum. okulda daha önce gitmiş olanların genelde mezun olduklarını öğrenince biraz üzülmüştüm ama şanseseri denk geldim işte eğer müsait olursan bi mail atarmısın biraz yardıma ihtiyacım olabilir.. Teşekürler
    okancandir66@hotmail.com

    YanıtlaSil
  3. Selam okan Ben de PDR okuyorum tanıdıklarından PDR den ya da benzer EA lıklı bölümlerden giden var mı ?

    YanıtlaSil
  4. Varşova Teknoloji Üniversitesi nde yurt başvuruları ne zaman ve nasıl yapılıyor bilen var mı?

    YanıtlaSil
  5. Varşova Teknoloji Üniversitesi nde yurt başvuruları ne zaman ve nasıl yapılıyor bilen var mı?

    YanıtlaSil